ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η “ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ” ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ
Οι Νέοι Συνταξιούχοι Μηχανικοί Ελεύθεροι Επαγγελματίες και όχι μόνον, στους οποίους εκδίδεται η σύνταξή τους με τον ν.4376/16 & ν.4670/20, προσφεύγουν σε Ομαδικές Αγωγές και Προσφυγές (www.mhn2020.gr)
Θέμα : Άσκηση αγωγών & προσφυγών σχετικά με τον εσφαλμένο & παράνομο τρόπο υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης εκ της ειδικής προσαύξησης στους ασφαλισμένους του τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ που έλαβαν σύνταξη μετά τη δημοσίευση του ν.4387/2016.
Ένας αρκετά σημαντικός αριθμός συνταξιούχων και μελών του Σωματείου μας, έχει μέχρι σήμερα ασκήσει είτε αγωγή είτε προσφυγή κατά του e-ΕΦΚΑ, διεκδικώντας να αναγνωριστεί ότι το ύψος των ποσών της καταβαλλόμενης ανταποδοτικής σύνταξης εκ της Ειδικής Προσαύξησης που έλαβε, αντίκειται στο σύνταγμα και την Ε.Σ.Δ.Α.
Οι ισχυρισμοί που προβάλλουν είναι ότι οι πράξεις απονομής σύνταξης ως προς το σκέλος του καταβαλλόμενου ποσού της ανταποδοτικής σύνταξης εκ της ειδικής προσαύξησης: α) εξεδόθησαν επί τη βάσει νομοθετικών διατάξεων, οι οποίες είναι αντισυνταγματικές, καθώς παραβιάζουν την αρχή της ισότητας (άρθρο 4 παρ. 1 & 5 του Συντάγματος)·β) εξεδόθησαν καθ’ υπέρβαση των προβλέψεων του άρθρου 94 § 4 του Ν. 4387/2016, επί τη βάσει ανυπόστατης απόφασης του τότε Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και χωρίς καν την ύπαρξη της απαιτούμενης εκ του νόμου αναλογιστικής μελέτης ·γ) εξεδόθησαν επί τη βάσει νομοθετικών διατάξεων, οι οποίες είναι αντισυνταγματικές, καθώς παραβιάζουν την αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 δ Συντ.) ·δ) εξεδόθησαν επί τη βάσει νομοθετικών διατάξεων, οι οποίες είναι αντισυνταγματικές και ασύμβατες με την ΕΣΔΑ, καθώς παραβιάζουν το δικαίωμα στην περιουσία (άρθρο 17 του Συντάγματος και άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ)· ε) εξεδόθησαν κατά παράβαση της αρχής της ανταποδοτικότητας των εισφορών· και στ) εξεδόθησαν κατά παράβαση των αρχών της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου και της χρηστής διοίκησης (συνταγματικής περιωπής αρχές).
Συνοπτικά η ιστορία της Ειδικής Προσαύξησης έχει ως εξής:
Οι Μηχανικοί είχαν δυο κλάδους σύνταξης: την κύρια και την Ειδική Προσαύξηση (πρώην Ειδικό Λογαριασμό) για τους οποίους κατέβαλλαν ξεχωριστές ασφαλιστικές εισφορές.
Με το άρθρο 33 του Ν. 915/1979 συστάθηκε αρχικά, Ειδικός Λογαριασμός Πρόσθετων Παροχών (ΕΛΠΠ) με σκοπό τη συμπλήρωση της μοναδικής ασφάλισης που απολάμβαναν οι μέτοχοι του – τότε – ΤΣΜΕΔΕ. Ακολούθως, από την έναρξη ισχύος του Ν. 3518/2006 συστάθηκε η Ειδική Προσαύξηση και καταργήθηκε ο Ειδικός Λογαριασμός Προσθέτων Παροχών (ΕΛΠΠ) του Ν. 915/1979 και, επιπροσθέτως, συστάθηκε αυτοτελής Κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης για τους ασφαλισμένους στο πρώην ΤΣΜΕΔΕ.
Η Ειδική Προσαύξηση αποτελούσε μία ιδιαίτερη επιπλέον συνταξιοδοτική παροχή, στην οποία υπάγονταν υποχρεωτικά όσοι είχαν ασφαλισθεί μέχρι 31.12.1992 στο ΤΣΜΕΔΕ, καθώς και οι από 01.01.1993 και εφεξής ασφαλισμένοι του ΤΣΜΕΔΕ, εφόσον είχαν συμπληρώσει δεκαετή ασφάλιση στον κλάδο κύριας σύνταξης και το 35ο έτος της ηλικίας τους. Να σημειωθεί ότι η Ειδική Προσαύξηση δεν αποτελούσε φορέα επικουρικής ασφάλισης, όπως δεν αποτελούσε φορέα επικουρικής ασφάλισης και ο καταργηθείς Ειδικός Λογαριασμός, αλλά ουσιαστικά αποτελούσε μία ειδική πρόσθετη συνταξιοδοτική παροχή, καταβαλλόμενη από τον Κλάδο κύριας σύνταξης του ΤΣΜΕΔΕ, του οποίου (κλάδου) οι πόροι, προέρχονταν, πέραν από τις εισφορές του κλάδου Κύριας σύνταξης και της Ειδικής Προσαύξησης, από μέρος του μεταφερόμενου αποθεματικού του Ειδικού Λογαριασμού, καθώς και από τους κοινωνικούς πόρους (ποσοστά επί των αμοιβών των έργων τους).
Στον κλάδο αυτό, που η υπαγωγή των μηχανικών ήταν υποχρεωτική, θεμελίωνε σε αυτούς το σχετικό δικαίωμα προσδοκίας σε συνταξιοδοτική παροχή η οποία θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και το 1,33% του κλάδου της κύριας σύνταξης ΤΣΜΕΔΕ.
Με το ν. 4387/16, τον γνωστό και ως νόμο Κατρούγκαλου, άλλαξε εκ βάθρων ο υπολογισμός των συντάξεων των μηχανικών, όλων των κατηγοριών. Όπως και για άλλους κλάδους συνταξιούχων, η απονεμόμενη σύνταξη προκύπτει από το άθροισμα εθνικής και ανταποδοτικής σύνταξης. Η ανταποδοτική Σύνταξη εκ της Ειδικής Προσαύξησης ορίζεται ως γινόμενο τριών παραγόντων, 1) του ασφαλιστέου συντάξιμου ποσού της Ειδικής Προσαύξησης, 2) των ανταποδοτικών μονάδων επιπλέον εισφοράς και 3) του συντελεστή 0,075, χωρίς όμως να διευκρινίζεται επί ποιου συντάξιμου μισθού θα γίνεται αυτός ο υπολογισμός.
Για την κατηγορία συνταξιούχων προ του Ν. 4387/2016 θεσπίστηκε η έννοια του συντάξιμου ασφαλιστέου μισθού, ο οποίος ειδικά για τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης της Ειδικής Προσαύξησης ανέρχεται στο ποσό των 1.524,60€. Για τους συνταξιούχους που απασχολούνταν ως μηχανικοί στο Δημόσιο κατά τη δημοσίευση του Ν. 4387/2016 (μισθωτοί μηχανικοί), ορίστηκε ως συντάξιμος μισθός για τον υπολογισμό της ειδικής προσαύξησης ο συντάξιμος μισθός της κύριας σύνταξης, που η μέση τιμή του υπολογίζεται κατ’ ελάχιστον στα 1.800€.
Αντιθέτως για τους ελεύθερους επαγγελματίες συνταξιούχους μηχανικούς προβλέφθηκε, βάσει εγκυκλίου που εκδόθηκε αργότερα, σαν συντάξιμος ασφαλιστέος μισθός για τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης της Ειδικής Προσαύξησης, το ποσό της κύριας σύνταξης της ανταποδοτικής σύνταξης (η οποία είναι της τάξης των 700-900€, ανάλογα με την χρονιά που έγινε η αίτηση συνταξιοδότησης)! Έτσι δημιουργήθηκαν συνταξιούχοι μηχανικοί τριών ταχυτήτων, με τους πρώην ελεύθερους επαγγελματίες να υποβάλλονται σε μια τεράστια περικοπή της αναμενόμενης σύνταξης ως προς την Ειδική Προσαύξηση, της τάξης του 75% – 80% μηνιαίως (από τα 1.185€ στα 220€)!
Για τα παραπάνω ζητήματα η ανωτέρω κατηγορία των συνταξιούχων έχει προσφύγει στη Δικαιοσύνη, που αποτελεί τη μοναδική ασπίδα προστασίας τους, μετά την παντελή έλλειψη αδιαφορίας που μέχρι και σήμερα έχει επιδείξει η Πολιτεία, αναζητώντας δικαίωση για την κατακρεούργηση των συνταξιουχικών τους αποδοχών.